Duizenden reizigers zijn vandaag vanaf Schiphol zonder koffer naar hun bestemming gevlogen. Door een technische storing in het bagagesysteem moesten naar schatting 20.000 koffers op de luchthaven achterblijven, zegt een woordvoerder van Schiphol.
De storing duurde uren en was aan het eind van de middag verholpen. Door de problemen moest ruimbagage in vertrekhal 2 handmatig worden ingecheckt. “Dat kost meer tijd dan het automatisch inchecken”, zegt de woordvoerder. Vertrekhal 2 wordt onder meer gebruikt door KLM. Het lijkt erop dat reizigers op zowel Europese als intercontinentale vluchten zijn getroffen.
Schiphol verwerkt op een dag als vandaag zo’n 150.000 koffers. De luchthaven heeft extra personeel ingezet om zo veel mogelijk ruimbagage alsnog in te checken.
Aantal dagen
Reizigers die zonder koffer zijn vertrokken krijgen de achtergebleven bagage nagestuurd. Schiphol werkt daarvoor samen met de luchtvaartmaatschappijen. De luchthaven verwacht dat het minstens een aantal dagen gaat duren voor iedereen zijn spullen weer terug heeft.
KLM noemt het “buitengewoon vervelend” dat er bagage op Schiphol is blijven staan, “zeker gezien de start van de kerstvakantie”. De luchtvaartmaatschappij zegt er alles aan te doen om de koffers zo snel mogelijk op de plek van bestemming te krijgen.
